04. 09. 2010

Reklama

Uncharted 2: Among Thieves

Uncharted 2 recenze

Zpět do roku 2007

Nejdříve musím vyřídit jednu záležitost. Uncharted díl první nebyla zase tak povedená hra. Ano, vypadala docela hezky, měla nadstandardně provedený dabing a animace vůbec, slušnou hudbu, ale selhávala v tom nejdůležitějším: hratelnosti. Přestřelky byly nezáživné, špatně nedesignované, plné příliš nápadných skriptů a druhy nepřátel by se daly spočítat na prstech jedné zmrzačené ruky. Dále zde byly různé herní berličky v podobě všudypřítomných sudů a dalších nelogičností, které byly až příliš okaté. Prostě přese všechnu snahu to byla hra která se rozhodně nezařadí do zlatého fondu klasik, na které se vzpomíná i po letech. 6/10.

Skepse

Právě proto jsem k pokračování přistupoval se značnou skepsí. Orgastické recenze dávající hodnocení na maximální (někdy i přes) hranici a všeobecné upřednostňování hlavně grafického zpracování byly varováním. To už tu párkrát bylo, ale až opadne hype, může se ukázat, že je na tom hra jako taková ve skutečnosti úplně jinak. Nebylo by to v herní historii poprvé.

První krůčky

Ztráta paměti, krev, skřípení namáhaného kovu a chuť krve na jazyku. Bolest. Pěkný začátek hry. Škoda, že překvapení bylo dávno vyzrazeno v traileru. Další kroky jsou ale v poměrně poklidné atmosféře, krátký flashback, lezení po střechách, Borneo a pěkně provedená džungle, ale jinak mi to přijde stejně nezáživné jako první díl.

Jsem zklamaný, Naughty Dog to muselo dát spoustu práce a zase z toho vyleze tohle. Nic mě nějak nenutí k dalšímu hraní, ale jedu dál, chci dát hře ještě šanci. Zatím to vypadá zase na 6/10.

Jízda!

Jenže přesně v tenhle okamžik nastává zlom. Jakoby to náhle dělali jiní lidé. Hra se rozjede do našlápnutého akčního filmu, který nemá obdoby. Výborné přestřelky, variující prostředí, pěkně udělané animace, to vše připomíná pocit, kdy najedete vozem Porsche z okresky na dálnici, řítíte se 200 km/h, adrenalin pumpuje (zvláště v Čechách, kde to do druhého pruhu 300m před vás pošle v klidu Avie jedoucí 90 km/h :) a vy chcete pořád víc.

A hra vám vyhoví a skutečně ještě přidá. Euforie. Přesně takhle si v dobrém slova smyslu představuji interaktivní film. Ostatně, kdejaký film by si z toho mohl vzít příklad. Udělat něco takového ve hre je velice těžké a já Naughty Dogu tleskám.

A co jinak?

U mě dobrý :) Hra celkově, je technicky profesionální prací v každém směru. Naughty chytrým žonglováním s perspektivami a různými grafickými podvůdky dosáhli, řekl bych, na současné Ps3 maximum. Grafika je skvělá a díky zmíněným fíglům vypadá hra velkolepě a rozlehle, třebaže to je jen iluze. Ostrost textur je skutečně na poměry konzolí nevídaná, velmi dobře zvolené nasvícení přidává potřebnou plastičnost. Mrzí mě jen chybějící antialiasing, jinak prezentaci hry není téměř co vytknout.

Filmečky jsou ještě o fous lepší než minule – technicky. Náplní se zlepšily o 100%. Jako by teprve teď pořádně dosedlo. Mají v sobě takovou zvláštní lehkost, herci „hrají“ své postavy a evidentně se přitom dobře baví. S tím souvisí i dabing, tudíž plný počet bodů. Troufám si říci, že jsou to nejlépe udělané animačky, co jsou momentálně ve hrách k vidění a to bez rozdílu platformy.

Hudba je prakticky stejná jako minule, stylová, ale osobně si myslím, že by někdy místo píšťalek bylo mnohem lepší jako podkres něco ostřejšího a i gradaci scény by pomohl větší tah na branku ze strany hudebního doprovodu.

AI většinou funguje tak jak má, nemám vůči ní nějakých výtek. Co se týče vložených rádoby stealth prvků, které se projevují tím, ze je AI degradovaná na úroveň, dejme tomu, slepého a nahluchlého berana, neřeším to, jsou to pravidla herních mechanismů. Přistoupil jsem na ně.

Má to vůbec nějaké mínusy?

Ano, má. Předně si myslím, ze by si Naughty Dog měli najít lepšího scénáristu, protože logika jednání postav prostě skřípe a Drake je v podstatě zastydlý puberťák s věkem okolo třicítky.
A dále…co tam zase dělá ten násilně a nedomyšleně vložený mystický prvek? Dokonale animované otevírání tlam rohatých příšer a pak se ukáže, ze to jsou jen masky? V tom případě by „strážci“ mohli z fleku nastoupit do laboratoří Stana Winstona, předběhli totiž animatroniku o několik století. To z nás někdo dělá přinejlepším nesvéprávné jedince.

Závěrečný souboj je prostě špatný. Konce se nějak Naughty Dogu nedaří. Nejenom že po té strhující jízdě by si hra zasloužila mnohem velkolepější konec, ale on je i špatně nadesignovaný. Běh se střelbou vzad byl ve hře použit několikrát, ale nikdy takhle mizerně a v členitém prostředí. Jak tohle vůbec mohlo projít? Je to jednoduše nezvládnuté.

Začátek. Zlé jazyky tvrdí, že pokud hra člověka alespoň něčím nezaujme během prvních pěti minut, nemá cenu ji hrát a nastavit směr bazar. Uncharted 2 to trvá zhruba hodinu, než se do toho nějakým způsobem opře a není to dobře.

Suma Sumárum

Celkově se rozhodně jedná o jednu z nejlepších akčních her na platformu Ps3 a není důvod ji nedoporučit. Délka hry je zlatým středem dnešní doby, více natahovat už by asi nebylo vhodné. Je škoda, ze autoři nezamířili výše, než pro pobavení teenagerů, kteří jsou také hlavní cílovou skupinou a je to dáno jasně najevo. Hlavně díky tomu, slabému scénáři a nelogičnostem dávám o bod méně, než jsem původně chtěl dát, i když od Uncharted 1 Naughty Dog ušli velký kus cesty a odvedli jinak skvělou práci. Těším se, co předvedou v Uncharted 3.

80/100


» Uncharted 2: Among Thieves, Naughty Dog, Sony, PlayStation 3

googlebookmark topclanky linkuj jagg digg delicious
Autor: Lykantrop
Diskuze k článku: Uncharted 2: Among Thieves
* Do diskuze mohou přispívat pouze registrovaní uživatelé
m Level: 1
Eminence - 07. 12. 09. v 11:01
- +


Ahoj vespolek. S recenzi prilis nesouhlasim a dovlim si ji tady trochu rozebrat.

ZPET DO ROKU 2007
Dle meho nazoru je hodnoceni technicke stranky Uncharted 1 trochu zvlastni. Nejsem si vedom toho, ze by snad v dobe vydani, ani dlouho po nem, bylo na konzolich k videni neco lepsiho. Ale dejme tomu. Co se konkretne mysli spatne nadesignovanymi prestrelkami? Pisete, ze byly plne skriptu, muzete uvest priklad? Ano, prestrelky zacinaly stylem: prekrocim urcity bod, nepratele odnekud pribehnou a spusti se prestrelka. Ale znamena to, ze byly prestrelky plne skriptu? Podle me ne.

Dale jako zapor zminujete malou ruznorodost nepratel. Opravdu mate dojem, ze je to v druhem dile jine? Ja ten dojem nemam.

Co se tyce zarazeni do fondu klasik, mam za to, ze tam se v ocich siroke verejnosti Uncharted jiz davno zaradil. Mozna ale mate na mysli nejaky svuj osobni zlaty fond.

PRVNI KRUCKY
Pisete, ze zacatek vam prijde stejne nezazivny, jako prvni dil. V jakem smyslu? U prvniho dilu kritizujete hlavne prestrelky, kterych je ale prave na zacatku dvojky naproste minimum. Ale dobra. Rekneme, ze vam hra z nejakeho duvodu, ktery jste neuvedl pripada nezazivna. Abych vam v tomto trochu oponoval, dovolim si zde citovat nazor cloveka, ktery uz ma v zivote neco nahrano a ktereho si velice vazim. Ma totiz na zacetek hry presne opacny nazor, nez vy.
Farid Starman:
"Ta hra ma nejlepsi prvni hodinu vsech dob, 2. 3. a 4. taky vubec nejsou marny".
Na druhou stranu chapu, ze se nazory ruznych lidi mohou lisit a ja sam bych se zaradil nekam doprostred mezi tyto dva nazory. Tedy mezi vas a jeho. Zacatek me nicim neprekvapil, ale ani neurazil. Bavil jsem se.

JIZDA
Tady naopak trochu prehanite. Tvrdite, ze se hra rozjede do naslapnuteho akcniho filmu, ktery nema obdoby. To myslite vazne? Zminujete variujici prostredi. Na zacatku snad toto nebylo? Bylo a dokonce o tom sam pisete. Totez k animacim. Podle vas zacaly byt v urcite fazi hry najednou pekne udelane? Pokud jde o tu metaforu s Porsche, nemate pocit, ze to tak melo byt a je to tak spravne? Ze hra graduje? Podle toho, jak pisete: "Presne takhle si v dobrem slova smyslu predstavuji interaktivni film" to vypda, ze ano. Skvele, konecne mi to dava smysl a souhlasim. Tato hra je skutecne jako film, ktery taky okamzite na stul nevylozi vsechny sve trumfy. Jenze v zapeti zase tvrdite, ze je to zapor. Nechapu.

V recenzi se pise: "Zle jazyky tvrdi..." Pockat! Kdo, ze to tvrdi? Zle jazyky? Kdo to je? To jsou nejaci samozvani odbornici na hry? "...ze pokud hra aspon necim nezaujme do 5 minut, nema cenu ji hrat..." Mate k dispozici nejaky material, kde to ty jazyky tvrdi nebo jste si to jednoduse cele vymyslel? Mi totiz tvrzeni, ze pokud me hra nezaujme do 5 minut a odvolavani se na nejakou anonymni skupinu, pripada jako naprosty nesmysl. Kdybych se tim ridil, pripravil bych se o peknou radku vybornych her. Nemyslim si ani, ze Uncharted 2 to trva hodinu, nez cloveka zaujme. Jasne, je to opet subjektivni.

Stejne jako kolega dole nechapu zminku o tom, ze je Drake zastydly pubertak. Vzdyt na tom neni nic spatneho. Je to charakterovy rys a jeho poznamky jsou vtipne. Zajimalo by mne, jak byste charakterizoval takoveho Marcuse Fenixe? Protoze zrovna tato postava se svymi primitivnimi komentari pripomina maleho kluka, ktery ma tu pubertu jeste pred sebou. A vadi to nekomu? Nemyslim si.

To by bylo asi tak vse, co se mi nezdalo. Se zbytkem recenze souhlasim a jako nazor jednoho cloveka je to dobre. Jako objektivni hodnoceni hry to vsak nezle brat uplne vazne. To ale asi ani nebylo cilem.

Nechci autora zadnym zpusobem ztrapnovat nebo se mu vysmivat, tak mi to prosim nesmazte. Naopak vas chvalim, ze se snazite a chci vam dat nejakou zpetnou vazbu. Mam doma hned nekolik konzoli a Uncharted 2 osobne povazuji za nejlepsi akcni hru soucasnosti, ktera z trunu sesadila i dosud vladnouci Gears of War 2.

reagovat
---
Opera
- 0 + 1 = 1
m Level: 1
Fenek - 09. 12. 09. v 10:47
- +


Re: Lykantrop
Někdo se holt lépe ztotožní se zastydlým puberťákem a někdo zase, jak ty říkáš, s retardem .

reagovat
---
Google Chrome
- 0 + 0 = 0
m Level: 1
Lykantrop - 07. 12. 09. v 16:50
- +


Pekne, mazat to urcite nebudeme, protoze to ma hlavu a patu.

Ano, mas (dovolim si tykani) pravdu, je to dost subjektivni recenze.

Vezmu to v bodech:

- spatne nadesignovane prestrelky jsou nezabavne prestrelky. Nemam z nich spravnou satisfakci. Tyka se prevazne U1.

- ruznorodost nepratel je v druhem dilu take tragica, to je pravda, ale neiritovalo me to tak jako pirat ve zlutem tricku, pirat v zelenem tricku. Navic uz reaguji na zasahy normalne, v prvnim dile predvadeli casto neco mezi zachvatem padoucnice a slavnosti slunovratu a casto vydrzeli tolik zasahu, ze to bylo na ukor zabavnosti.

- bohuzel me oci siroke verejnosti nezajimaji, mam sve. A nem pocit, ze se po letech bude na U1 vzpominat jako na nejaky prelom. Tedy pokud cloveku neni nact a hra se nestala soucasti jeho dospivani.

- ano, je mi znamo co psal Farid na Twitteru :)

- to ze ma hra zaujmout hrace behem peti minut jsem si opravdu nevymyslel, cetl jsem tuhle hlasku mockrat a je dokonce mozne ze to bylo v prednasce nejakeho herniho vyvojare. Napada me G Newell, ale ruku do ohne bych za to nedal, protoze si to popravde uz nepamatuji. A patrat po tom zdroji nehodlam. Nicmene neni to spatne heslo, moderni AAA titul, jakym U2 jiste je by urcite mel chytnout hrace, stejne jako letni blocbuster v kine. U komercniho projektu, zamereneho na teens je to naprosto v poradku.

-Drake je zastydly pubertak, nektere forky beru a byly zabavne(hlavne v deniku, nebo skryte vtipky v horske vesnici), ale pata+ poznamka o neci zadnici uz mi prisla trapna. Mene by zde bylo vice. Proste bych se byt ND prestal za kazdou cenu vnucovat a celkovy dojem by byl lepsi. Coz nutne neznamena, ze to nekomu nemusi vyhovovat.

- ano, Markus se muze jevit jako ...retard, nicmene doporucuji sehnat si nekde po netu rozhovory s vojaky kdekoliv po svete a zjistis az podezrelou podobnost, co se tyce vyjadrovani. Dokonce bych rekl, ze podobna jednoduchost je v armade zadouci. Burn, baby, burn ;)

- jinak diky za takto rozsahly feedback. U2 povazuji take za jeden z vrcholu soucasnych akcnich her a tomu i odpovida me vysoke ohodnoceni(za soucasnou vseobecnou a leckdy i zmanipulovanou devalvaci hodnoceni pochopitelne nemohu).

reagovat
------
Opera
- 0 + 1 = 1
m Level: 1
kasta - 07. 12. 09. v 03:23
- +


dobre napsane. jen nesouhlasim s hodnocenim prvniho dilu. jako nazor jednoho cloveka to respektuju, ale nejen podle mne si u1 6/10 nezaslouzi. prumerne svetove hodnoceni mi da za pravdu.

reagovat
------
PlayStation 3
- 0 + 1 = 1
m Level: 1
Fenek - 06. 12. 09. v 17:26
- +


Pěkná recenze. Nesouhlasím ale v několika bodech:
1) Hudba není prakticky stejná jako v jedničce
2) Drake je zastydlý puberťák. To je mínus? Proč?
3) A to, že hra někoho nezaujme do 5 minut taky nevidím jako mínus. Navíc u U2 o tom dost pochybuju.

Jinak v pohodě. Jen tak dál

reagovat
---------
Firefox
- 0 + 0 = 0


Již brzy na Symbi.cz:

Alan Wake
recenze


Nedávno publikováno:

Dragon Age: Origins
recenze


Heavy Rain recenze

RSS kanál RSS kanál

Twitter Twitter

info -[z]- symbi.cz





Pamatovat 14 dní

Registrace
K oblíbeným
Jako domovskou


Poslední příspěvek:

Otacon píše v:

Tomb Raider: Underworld






symbi.CZ


Metacritic.com
Vgchartz.com
PS3 Trophies.org


Google Chrome ;-)

© 2008 Fenek